اهداف و ماموریت ها

۱- حمایت از مبتلایان به صرع در کلیه ابعاد و زمینه ها (تشخیص، درمان، آموزش و…)

۲-سازماندهی مبتلایان به صرع و ارائه خدمات مورد نیاز به آنان.

۳- جلب حمایت های حقوقی، مادی، معنوی افراد، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در راستای تشخیص،درمان آموزش، اشتغال و مطلوب سازی وضعیت زندگی مبتلایان به صرع و خانواده های آنان.

روش اجرای هدف

۱-شناسایی، عضو گیری و تهیه بانک اطلاعات مربوط به مبتلایان به صرع.

۲-انجام امور علمی، آموزشی و فرهنگی از طریق تولید فیلم، چاپ نشریه، کتاب، تأسیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی و برگزاری اردوها و همایش های علمی و فرهنگی.

۳-ارتباط با سایر خیریه ها، مجامع، سازمان ها، نهادها، مراکز و دستگاه های دولتی و غیر دولتی در داخل و خارج از کشور برای به روزآوری اطلاعات علمی و فرهنگی و نیز بهره مندی از منابع، امکانات و خدمات آنان.

۴-تشکیل کارگاه ها و دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت با همکاری افراد، سازمان ها، نهادها و مجامع علمی و فرهنگی در جهت تربیت افراد متخصص و آگاهی بخشی به مبتلایان، خانواده ها و جامعه.

۵-انجام امور توانبخشی، مددکاری، درمانی و حمایتی از افراد مصروع و خانواده های شان در جهت بهبود شرایط زندگی آنان.

۶-ارائه پیشنهاد و راهکارهای حقوقی، درمانی و حمایتی به مجامع قانون گذار، تصمیم ساز و اجرائی در جهت تسهیل امور مربوط به صرع و افراد مصروع.

۷-انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی در ارتباط با موضوعات و مسائل مربوط به صرع اعم از پیشگیری، درمان، توانبخشی، آموزش و سایر مسائل اجتماعی و فرهنگی.

۸-فراهم سازی فرصت های آموزشی، درمانی، توانبخشی و رفاهی برای افراد مصروع از طریق تأسیس مراکز آموزشی، درمانی، رفاهی، فرهنگی و تحقیقاتی.

۹-ایجاد درمانگاه، مرکز تحقیقات، بخش های فوق تخصصی و سایر مراکز مورد نیاز.

تبصره : در مواردی که نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد، پس از اخذ آن انجام فعالیت مجاز خواهد بود.

برنامه های در حال اجرا

۱- درمانگاه چند تخصصی مغز و اعصاب و اعصاب و روان: این درمانگاه که از متخصصین صاحب نام مغز و اعصاب، اعصاب و روان هم چنین یک گروه روانشناس و مشاوره بهره مند می باشد، روزانه پذیرای تعداد قابل توجهی ار مبتلایان به صرع از استان اصفهان و استان های همجوار می باشد و انواع خدمات درمانی شامل: ارزیابی و تشخیص، تهیه نوار مغز(EEG)، درمان )در ابعاد نورولوژیک، روانپزشکی و مشاوره ( و حمایت دارویی را ارائه می دهد که برای بسیاری از مراجعین پیامدهای بسیار مثبتی را به همراه داشته است.

۲- بسترسازی و فراهم سازی فرصت های لازم به منظور انجام پژوهش و تحقیق پیرامون صرع: به دلیل اهمیت فوق العاده پژوهش و تحقیق در تمامی ابعاد زندگی انسان از جمله بیماری ها، انجمن خیریه صرع اصفهان با راه اندازی واحد تحقیقات و تشکیل شورای پژوهشی تاکنون بسترهای لازم جهت انجام تحقیقات فراوان در مورد صرع در ابعاد روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، نورولوژی ، ژنتیک و سایر ابعاد را فراهم نموده و ده ها پژوهش در ابعاد مورد اشاره انجام شده است.

۳- برگزاری جلسات آموزشی: یکی از برنامه های بسیار خوب و با ارزش انجمن برگزاری جلسات آموزشی ماهانه در موضاعات مختلف و با حضور گسترده مصروعین و خانواده های آنان می باشد. در این جلسات علاوه بر ارائه مطالب مورد نیاز در موضاعات از پیش تعیین شده به سوالات مخاطبین نیز پاسخ داده می شود. ضمناً توسط تیم مشاوره انجمن انواع کارگاه های آموزشی و مشاوره گروهی نیز اجرا می گردد.

4- برنامه های فرهنگی و تفریحی: به دلیل اهمیت و جایگاه مهم اردوها و سفرهای دسته جمعی انجمن هرساله اقدام به برگزاری اردوها و مسافرت های گروهی در سطح استان و کشور می نماید. در صورت انجام حمایت های لازم اینگونه فعالیت ها در آینده در دفعات بیشتری اجرا خواهد شد. از دیگر اقدامات فرهنگی برگزاری جشن ها، چاپ دوفصلنامه، بروشور و جزوه های آموزشی قابل ذکر می باشند.

5- حمایت های اداری و مالی از مصروعین نیازمند: از دیگر اقدامات انجمن انعکاس خواسته های مصروعین به دستگاه های مختلف دولتی، سازمان های حمایتی، نهادها و موسسات فعال در سطح شهر و استان می باشد. هم چنین با تعامل با پزشکان مورد نیاز ارجاعات لازم برای اعضاء انجمن به چشم پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاه ها و… انجام می گردد. ضمناً در مناسبت های خاص اقدام به توزیع سبدهای ارزاق در بین تعدادی از اعضای تحت پوشش که از توان مالی لازم برخوردار نمی باشند، می¬شود. علاوه بر ارزاق در حد محدود وام های قرض الحسنه و پوشاک برای این عزیزان تدارک دیده می شود.

6- طراحی و تکمیل فرم های جامع تشخیص و درمان: با استفاده از نظرات متخصصین همکار انجمن یک فرم پرسشنامه جامع که در برگیرنده کلیه اطلاعات تشخیص، درمان، دموگرافی و…می باشد، تهیه شده که علاوه بر تکمیل دستی به صورت یک سیستم نرم افزاری کامل و جامع به عنوان بانک اطلاعاتی ثبت و مورد استفاده قرار می گیرد.