صرع و بارداری

خوشبختانه، اغلب زنان مبتلاء به صرع در هنگام بارداری هیچ گونه تغییری در تعداد دفعات تشنجشان ندارند. با این وجود ممکن است تعداد تشنج های فرد در هنگام بارداری بهتر کنترل شود و یا بیشتر از حد معمول شود که می تواند به دلیل عوارض جانبی شایع بارداری مانند خستگی یا اثرات ویار روی داروهای ضد صرع فرد باشد.
میزان خطرات در زمان تشنج به نوع تشنج بستگی دارد، تشنج ها در صرع های فوکال برای جنین به اندازه ی تشنج های عمومی خطراتی شامل سوختگی، افتادن از بلندی و غیره را ندارد و باید مادر در زمان بارداری با توجه به توصیه های پزشک شرایط بیماری خود را بهتر مدیریت و کنترل کند.
اگر فردی بدون داشتن فرصتی برای مشاوره پیش از بارداری، باردار شود؛ توصیه می شود که :
• داروهای ضد صرع خود را مثل همیشه مصرف کند.
• از پزشک خود تجویز فولیک اسید ۵ میلی گرم در روز را درخواست کند.
• حتماً به پزشک نورولوژیست خود در اسرع وقت مراجعه کند.
آیا بارداری می تواند بر داروهای ضد صرع تأثیر بگذارد؟
میزان داروهای ضد صرع که فرد در شرایط عادی مصرف می کند ممکن است در زمان بارداری برای توقف تشنج های فرد کافی نباشد و به ویژه اگر تشنج های فرد افزایش یابد با درخواست نورولوژیست یک آزمایش خون به منظور بررسی میزان داروی ضد صرعی که فرد مصرف می کند انجام می شود.
با توجه به اینکه ۱۲ هفته اول بارداری و یا بیشتر می تواند همراه با ویار باشد، اگر فرد بعد از مصرف داروی ضد صرع دچار ویار شد دارو ممکن است فرصتی برای اثر بخشی مناسب را نداشته باشد. بنابراین تغییر زمان روزانه مصرف دارو برای زمانی که دیگر احساس ویار تمام شده باشد و حفظ مدت زمان فاصله بین مصرف دوزهای مشابه دارو، می تواند مفید باشد. آیا داروهای ضد صرع بر جنین تأ ثیر می گذارد؟
اگرچه در زمان بارداری جریان خون مادر از جنین جدا است برخی مواد می تواند از طریق جفت از خون مادر به خون جنین انتقال یابد. این مواد شامل مواد مغذی، اکسیژن، الکل و دارو از جمله داروهای ضد صرع می باشد. برخی داروهای ضد صرع می تواند بر رشد و تکوین کودک در رحم تأثیر بگذارد، به ویژه در۱۲ هفته اول بارداری زمانیکه ارگان های اصلی و اسکلت کودک در حال رشد است که البته احتمال آن بسیار پایین است.
اما اگر پدر کودک صرع داشته باشد و داروهای ضد صرع مصرف کند هیچ گونه تأثیری بر رشد کودک نخواهد داشت زیرا کودک با داروهای ضد صرع پدر در تماس نمی باشد. مشاوره پیش از بارداری اگر فرد تصمیم به بارداری دارد، داشتن مشاوره پیش از بارداری با نورولوژیست خود ضروری می باشد. این فرصتی است که در مورد درمان صرع خود قبل از بارداری صحبت کند و برای بارداری برنامه ریزی کند.

با ما در تماس باشید

حمایت مالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمک های خیرخواهانه با ما، در “تماس باشید
شماره تماس: 03137773572