صرع و کودکان

ابتلاء به صرع در دوران کودکی یک موضوع چالش برانگیز و جدی برای والدین می باشد، که به میزان قابل توجهی می تواند زندگی فرد مبتلاء و خانواده اش را تغییر دهد و در حقیقت همه اطرافیان باید در مراقبت از فرد بیمار همکاری داشته باشند.
از علائم و نشانه های صرع در کودکان که می توان به آن اشاره کرد: اختلال در سطح هشیاری، خیره شدن به مدت چند ثانیه و قطع ارتباط با دنیای پیرامون خود، سیاه و کبود شدن صورت فرد و چشم ها، سیاه شدن دور لب‎ها، عدم شناخت اطرافیان و زمان و مکان، شل شدن دست و پا، خشک شدن بدن، دست و پا زدن کودک در زمین، تکان خوردن شدید یک سمت بدن، هم چنین می تواند ملچ و ملوچ کردن نوزاد در خواب یکی از علائم باشد که البته همه نوزادان در خواب ملچ ملوچ می‌کنند اما اگر نوزاد تکان داده شود و یا به آغوش گرفته شود و هیچ واکنشی نشان ندهد یا همچنان حالت پرش و لرزش اندام‌ها را داشته باشد، تشنج می باشد و این علائم بنا بر سن، نوع تشنج، واکنش به نوع درمان و وجود بیماری دیگر می تواند در کودکان متفاوت باشد.
در صورتی که تشخیص صرع در کودکان قطعی شد، باید تحت درمان قرار بگیرند و داروهای ضد تشنج مصرف کنند. والدین باید بدانند همانطور که مصرف داروی فرزندشان با تجویز پزشک متخصص می باشد، قطع داروی او نیز حتی با مشاهده عوارض دارویی، نباید خودسرانه باشد و باید براساس نظر پزشک انجام شود، زیرا آستانه تحریک مغز افراد مصروع پایین است و در صورت تب و یا آسیب هایی مانند تصادف‌ها می‌تواند موجب تحریک مجدد تشنج‌ها گردد.
معمولاً با بالا رفتن سن کودک و با نزدیک شدن به سن نوجوانی تعداد و شدت تشنج ها کاهش می یابد و با گذشت حدود دو سال مصرف داروی ضد تشنج در صورتی که هیچ گونه علائمی از تشنج مشاهده نشود این امکان وجود دارد که پزشک تصمیم به قطع داروی بیمار نماید. از مواردی که به آن توصیه می شود: • والدین تب را در بچه‌های ۶ ماهه تا ۵ ساله جدی بگیرند، زیرا ممکن است عامل ایجاد تشنج در کودک شود و در صورت وقوع تشنج اکسیژن‌رسانی به مغز مختل می‌شود و با طولانی شدن زمان تشنج میزان اختلالات و عوارض تشنج افزایش می یابد.
• با توجه به اینکه واکسینه شدن کودکان در مقابل بیماری های عفونی الزامی می باشد کودکان مبتلا به صرع نیز باید تمام واکسن های مورد نیاز را دریافت نمایند. • گاهی اوقات دیده می شود که صرع، تغییراتی را در رفتار فرد ایجاد می کند و موجب اختلالات خلقی و روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات یادگیری می شود، شناسایی این نوع مشکلات و مداخلات درمانی از موارد مهم در مراقبت کودکان مبتلاء می باشد.

با ما در تماس باشید

حمایت مالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمک های خیرخواهانه با ما، در “تماس باشید
شماره تماس: 03137773572