پیشگیری از ابتلاء به صرع

با توجه به اینکه برخی علل بروز صرع نامشخص هستند و اولین قدم در جلوگیری از صرع پرهیز از علل یا عوامل خطر در بروز آن است، تعیین چگونگی پیشگیری از صرع دشوار می باشد.
نظر به اینکه یک سری از عوامل و فاکتورها مانند صدمه به مغز، عفونت ها، سکته، یا یک تولد سخت در زمان زایمان مادر از عوامل خطرزا برای ایجاد صرع به حساب می آیند با پیشگیری از وقوع آن ها می توان از صرع نیز جلوگیری کرد.
در راستای پیشگیری از این بیماری با توجه به مواردی که اشاره شد، مراقبت های پیش از تولد می‌تواند از بروز این اختلال جلوگیری کند، مادر باید رژیم غذایی مناسب و مکمل‌های لازم غذایی مصرف کند و هم چنین با معاینات اولیه و لازم، بررسی احتمال بالا بودن فشار خون، وجود عفونت یا هر گونه ریسکی که در بارداری ممکن است به آسیب مغزی منجر شود را انجام دهد. واکسیناسیون نیز می‌تواند راه‌حلی برای جلوگیری از عفونت در دوران بارداری باشد. کنترل بیماری های عفونی و تب در کودکان نیز از جمله راه های پیشگیری از این بیماری است.
هم چنین نظر به اینکه عفونت یکی از علل بروز صرع است، رعایت اصول بهداشت عمومی و شستشوی دست ها قبل از خوردن غذا، هم چنین پخت کامل و بهداشتی غذاها به منظور پیشگیری از عفونت ها از جمله سیستیکروزیس الزامی است. و بالاترین نرخ این عفونت ها در آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و مکان های با بهداشت ضعیف دیده شده است.
باید متذکر شد که برای جلوگیری از ایجاد ضربه به سر و صدمه دیدن مغز، رعایت نکات ایمنی در موقعیت هایی مانند استفاده از وسایل نقلیه(بستن کمربند ایمنی، رعایت سرعت مجاز، استفاده از صندلی مناسب کودک، پوشیدن کلاه ایمنی)، ورزش های خطرزا مانند بیس بال، فوتبال و بودن در مکان های خطر زا مانند راه پله ها و زمین های لغزنده مورد توجه قرار گیرد. و در صورت وقوع آسیب به سر و صدمه دیدن مغز درمان به درستی صورت بگیرد.
سکته‌ نیز احتمال خطر حملات صرع را افزایش می دهد و با داشتن یک سبک زندگی سالم (پرهیز از مصرف غذاهای چرب، سیگار و پرخوری و استفاده از میوه‌ها و سبزیجات، انجام یک سری تمرینات ورزشی) در راستای پیشگیری از افزایش کلسترول و فشار خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی می توان از بروز سکته‌ی مغزی جلوگیری کرد.
جلوگیری از ابتلاء به صرع دشوارمی باشد اما جلوگیری از تشنج، با در نظر گرفتن علت بروز آن، امکان‌پذیر است. از علل شعله ور کننده تشنج می توان به این موارد اشاره کرد: هیجانات شدید، ورزش شدید، نور و فلاش، تب، دوران قاعدگی، بی خوابی، استرس، حساسیت به نور(نگاه کردن به تلویزیون و بازی های ویدیویی)، الکل. و هیچ شواهدی مبنی بر اینکه نوع خاصی از غذا تشنجات بیمار را شعله ور کند، وجود ندارد.

با ما در تماس باشید

حمایت مالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمک های خیرخواهانه با ما، در “تماس باشید
شماره تماس: 03137773572