تشنج های ناشی از صرع

 

هر فردی می تواند در دوره ای از زندگی خود تشنج را تجربه کرده باشد اما صرع تلقی نشود. برخی تشنج ها توسط شرایطی مانند افت قند خون (هیپوگلیسمی) یا افزایش قند خون، اختلال در الکترولیت های خون مانند افت سدیم، پتاسیم و یا منیزیوم، پرکاری تیروئید، ترک ناگهانی الکل و داروهای خانواده دیازپام، مسمومیت های دارویی و تغییر در عملکرد قلب ایجاد می شود. برخی کودکان زمانی که درجه حرارتی بالا دارند دچار تشنج های مربوط به تب می شوند(تب و تشنج) و این تشنج ها همان صرع نیست و شانس ادامه یافتن این تشنج ها و تبدیل آن ها به صرع کم است.
تشنج ممکن است بدون علل مشخص باشد و یا به علت یک ضایعه مغزی یا پیشرفت یک بیماری مغزی باشد که این نوع تشنجات ریسک بالاتری برای پیشرفت به سمت صرع دارند.
انواع بسیار متفاوتی از تشنج های ناشی از صرع وجود دارند. نوع تشنج ها بر این اساس که حمله تشنج

۱- از کدام ناحیه مغز منشاء می گیرد

۲- آیا تأثیری بر هشیاری شخص دارد.

 ۳- آیا تشنج ها همراه با علائم دیگر مانند حرکات غیر ارادی هستند تقسیم بندی می شوند.
بر اساس اینکه کانون رخ دادن تشنج ها از کدام قسمت مغز باشد آن ها به عنوان تشنج فوکال یا کانونی(تشنج بخشی از یک نیمکره مغز را تحت تأثیر قرار می دهد)، تشنج ژنرالیزه یا عمومی(تشنج ها هر دو سمت مغز را تحت تأثیر قرار می دهد) یا تشنج ناشناخته شرح داده می شوند.
بسیاری از علائم مختلف در هنگام تشنج اتفاق می افتد. برای تشنج های ژنرالیزه یا عمومی: علائم حرکتی ممکن است شامل حرکات تکان دهنده ریتمیک مداوم (کلونیک)، ضعف یا شل شدن عضلات(آتونیک)، سفتی عضلات(تونیک)، پرش عضلانی مختصر(میوکلونیک) باشد و علائم غیر حرکتی را معمولاً تشنج ابسانس می نامند. تشنج ابسانس ممکن است همراه با علائم میوکلونیک باشد که می تواند قسمت خاصی از بدن یا فقط پلک ها را تحت تأثیر قرار دهد.
برای تشنج های کانونی: علائم حرکتی ممکن است شامل لرزش (کلونیک)، ضعف یا شل شدگی عضلات (آتونیک)، سفتی عضلانی(تونیک)، به صورت محدود در یک اندام باشد. همچنین ممکن است حرکات خود به خودی یا حرکات غیرارادی مکرر مانند کف زدن یا مالیدن دست، ملچ و ملوچ یا جویدن یا راه رفتن دیده شود.
علائم غیر حرکتی: علائمی هستند که رفتارهای حرکتی را تحت تأثیر قرار نمی دهد و می توانند تغییر در فهم و درک، احساسات، تفکر یا شناخت، عملکردهای خود به خودی (مانند احساساتی در دستگاه گوارش، گرما یا سرما، ضربان قلب و غیره) باشند.

با ما در تماس باشید

حمایت مالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمک های خیرخواهانه با ما، در “تماس باشید
شماره تماس: 03137773572