صرع و ورزش


ورزش هورمون هایی که احساس خوب می دهد را در مغز آزاد می سازد و می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و استرس ها را تسکین دهد. همانطور که استرس یک دلیل شایع برای تشنج ها می باشد، ورزش ممکن است به جلوگیری از تشنج ها در برخی افراد کمک کند.
تحقیقات نشان می دهد که اگرچه تشنج ها در طول ورزش کردن می تواند اتفاق بیفتد و برخی افراد مبتلاء به صرع ممکن است به دلیل آسیب دیدن در هنگام تشنج نگران انجام ورزش باشند، اما اثرات مثبت ورزش ممکن است به کاهش تشنج ها کمک کند. حرکات کششی به دلیل آزادسازی تنش ها از عضلات فرد می تواند به کاهش استرس کمک کند و باعث احساس آرامش بیشتری شود. حتی ورزش های ملایم و سبک می تواند در حقیقت سطوح انرژی را افزایش دهد.
هر شخصی با درک و شناخت از صرع خود می تواند تصمیم بگیرد چه نوع ورزشی برای او مناسب است. لزوماً ورزش کردن به این معنا نیست که باید به باشگاه رفت یا در پارک دوید. پیاده روی یکی از آسان ترین و ایمن ترین ورزش است که اکثریت مردم انجام می دهند.
اگر فرد به تنهایی پیاده روی می کند، مسیرهای انتخابی را به خوبی بشناسد و از جاده های شلوغ پرهیز کند. همراه داشتن یک موبایل و کارت شناسایی صرع در صورت وقوع تشنج برای چگونگی کمک به او به افراد دیگر راهنمایی و کمک می کند.
برای فرد مبتلاء به صرع پیشنهاد مناسب برای شنا کردن، همراه بودن با فردی است که به نوع تشنج او آگاهی دارد، که در صورت تشنج سرش را به روی آب بیاورد و به آرامی به قسمتی از عمق او را ببرد که خودش بتواند بایستد و از او محافظت کند تا تشنج متوقف شود و در صورت بودن در گوشه یا دیواره استخر مانع آسیب به او شود و بررسی شود که در هنگام تشنج آب استنشاق نشده باشد و تنفس فرد به شرایط عادی برگردد. اغلب ورزش ها از جمله فوتبال، بسکتبال و هاکی نشان ندادند که احتمال تشنج را افزایش می دهند اما ورزش های تماسی ممکن است با افزایش ریسک آسیب به سر همراه باشد که می تواند صرع را در برخی افراد تحت تأثیر قرار دهد. ورزش های گروهی یا فعالیت های گروهی مانند گروه های پیاده روی می تواند راه خوبی برای افزایش اعتماد به نفس باشد.
برخی ایده ها در کمک به فرد برای شروع و ادامه دادن به ورزش:
• گرم کردن و حرکات کششی
• پیاده روی در اطراف خانه به طور منظم و افزایش مسافت پیاده روی به تدریج.
• ورزش کردن با موسیقی
• نوشیدن آب یا آب میوه رقیق شده در حال ورزش کردن
• پرهیز از ورزش کردن بعد از غذا
• استفاده از فیلم های ویدئویی تناسب اندام در خانه
• دادن یک جایزه و پاداش بعد از هر ورزش به خود

با ما در تماس باشید

حمایت مالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمک های خیرخواهانه با ما، در “تماس باشید
شماره تماس: 03137773572