صرع و ازدواج

برای تمام افرادی که دچار بیماری مزمن هستند ازدواج یک چالش همیشگی است و این افراد باید این مسئله را برای شروع زندگی مشترک خود مدنظر قرار داده و به همسر آینده خود قبل از ازدواج بیماری خود را مطرح نمایند. از جمله بیماری های مزمن که می توان به آن اشاره کرد، بیماری صرع است که متأسفانه بار روانی اجتماعی در ارتباط با برچسب زنی ابتلاء به صرع می تواند، مانعی بزرگتر از خود بیماری باشد. در بسیاری از مطالعات در کشورهای در حال توسعه بار سنگین انگ و برچسب زنی بررسی شده و در آن ها چالش و مبارزه ای را که افراد مبتلا به صرع، به ویژه زنان مبتلا به صرع در اجتماع با آن روبرو هستند را نشان داده اند.
در گذشته افراد مبتلا به صرع در جامعه با محرومیت هایی از جمله ازدواج روبرو بودند که با گذشت زمان و ارتقأ دانش و افزایش شناخت افراد جامعه نسبت به این بیماری، ازدواج و تشکیل خانواده رواج یافته است و با در نظر گرفتن محدودیت‌های خیلی کم و جزیی، منعی برای اشتغال، ازدواج و فرزندآوری برای بیماران صرع وجود ندارد. صرع به عنوان یک عامل ناباروری، در زنان و مردان نمی باشد و اغلب زنان مبتلا به صرع قادر به گذراندن دوره‌های طبیعی بارداری و زایمان هستند. و افراد مصروع با کنترل و مدیریت صرع خود می‏توانند یک زندگی سالم و پربار داشته باشند.
با وجود اینکه در اغلب اوقات وقوع تشنج، فرد بیمار را از قبل مطلع نمی سازد، اما بسیاری از افراد تشنج های خود را به خوبی مدیریت می کنند و نیازی به همراه یا مراقب ندارند و با توجه به تفاوت های فردی، ممکن است راه های بسیاری برای رویارویی با مسائل مربوط به صرع وجود داشته باشد.
صرع و رابطه جنسی
باتوجه به اینکه برخی هورمون ها برای افزایش میل و برانگیختگی جنسی نیاز می شوند و در برخی موارد صرع و یا برخی داروهای ضد صرع می توانند سطح هورمون ها را کاهش دهند یا نحوه تجزیه هورمون ها را در بدن تحت تأثیر قرار دهد و هم چنین اگر فرد مبتلا به صرع در زندگی، احساس ترس، آسیب پذیری، عصبانیت یا تحت فشار کند و تشنج را تحت کنترل خود در نیاورد، ممکن است باعث اختلال عملکرد جنسی شود، پزشک معالج فرد مبتلاء به صرع می تواند به فرد کمک کند که آیا مشکلات جنسی او مربوط به ترس است یا دلایل پزشکی مانند صرع یا دارو دارد و در مورد مشکلات جنسی که مستقیماً مربوط به صرع او می باشد، توصیه هایی بکند.
“ با اشاره به اینکه کتمان بیماری سبب اختلال در زندگی مشترک پس از ازدواج می‌شود، توصیه می گردد که قبل از ازدواج فرد بیمار همسر خود را نسبت به بیماریش آگاه سازد. “

با ما در تماس باشید

حمایت مالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمک های خیرخواهانه با ما، در “تماس باشید
شماره تماس: 03137773572