صرع و تغذیه

اگرچه شواهد کمی وجود دارد که یک رژیم متعادل یک اثر مستقیم روی تشنج ها دارد، اما می تواند مواد غذایی ضروری را فراهم سازد و سطح انرژی را ثابت نگه دارد. رژیم متعادل ممکن است با حفظ یک الگو منظم خواب به کاهش خطر تشنج در برخی افراد کمک کند. هم چنین رژیم غذایی مناسب با ایجاد احساس مثبت، به فرد کمک می کند تا در مدیریت صرع خود توانایی بیشتر داشته باشد.
رژیم متعادل عموماً از کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، سبزیجات و میوه ها و نوشیدن زیاد آب میوه ها تشکیل شده است.
تاکنون شواهدی وجود نداشته است که نشان دهد رژیم غذایی خاصی به طور مداوم و همیشه موجب تشنج در افراد مبتلاء به صرع می شود، به جزء در موارد نادر از “صرع رفلکس“ که در آن تشنج ها به سبب خوردن غذاهای خاص بوجود می آید و برخی افراد احساس می کنند بعضی از غذاها یا خوراکی های خاصی می تواند موجب تشنج آن ها گردد و از خوردن آن ها پرهیز می کنند.
“صرع رفلکس“ از مواردی است که در آن تشنج های فرد در پاسخ به دلیلی مشخص اتفاق می افتد. صرع حساس به نور و صرع مطالعه (تشنج هایی که به موجب نور و مطالعه اتفاق می افتد)، صرع رفلکس محسوب می شوند.
هم چنین بعضی از افراد به حذف وعده های غذایی حساس هستند و اگر وعده های غذایی حذف شود یا به تأخیر بیافتند ممکن است دچار افزایش تعداد دفعات تشنج شوند.
باید توجه داشت که داروهای ضد صرع می توانند تراکم استخوان را کاهش دهند و برای پیشگیری از این امر پزشکان ممکن است مکمل ویتامین D را تجویز نمایند. سطح قند خون نیز برای افراد مبتلا به صرع باید در سطح ثابت و متوسط باشد. شیرینی ها، کافئین و الکل همگی باعث نوسان در سطح قند خون می شوند و باید از مصرف بیش از حد آنها پرهیز شود.
آیا رژیم ویژه ای می تواند به پیشگیری از تشنج کمک کند؟
درمان های رژیمی به برخی افراد که تشنج هایشان به طور ضعیف کنترل شده است می تواند کمک کند تا با استفاده از سطوح ویژه ای از چربی، کربوهیدرات و پروتئین، نحوه عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهند. در این راستا رژیم کتوژنیک یک روش درمانی است که تحت نظارت متخصص تغذیه و پزشک متخصص صرع انجام می شود و نباید بدون نظارت شروع شود. در این رژیم غذایی بیشتر کالری دریافتی از غذاهای چرب به دست می آید و استفاده مداوم از این رژیم غذایی کاملاً ناخوشایند و دشوار می باشد. در حال حاضر رژیم کتوژنیک اغلب برای کودکانی که پاسخ دهنده دارو نیستند به کار می رود و به ندرت در کودکان بالای ۱۶ سال جواب می دهد.

با ما در تماس باشید

حمایت مالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمک های خیرخواهانه با ما، در “تماس باشید
شماره تماس: 03137773572